דלג לתוכן
אתר זה לא תומך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר
מומלץ להשתמש בדפדפן גוגל כרום או פיירפוקס מוזילה
(או באינטרנט אקספלורר / edge עדכני)
לעוף על סנסקריט טיפים, עזרי לימוד, מקורות ועוד

סנסקריט שפה חיה – גם עתיקה וספרותית וגם מודרנית ומעשית

רוב האנשים המודעים לקיומה של שפת הסנסקריט מצויים תחת הרושם המוטעה כי סנסקריט הינה שפה "מתה" הקיימת רק בכתבים העתיקים של הודו. אך האמת היא ששפת הסנסקריט היא שפה חיה מאוד, שפה שמאות ואפילו אלפי אנשים משתמשים בה כשפה מעשית בחיי היום יום.

מספר האנשים אשר יודעים סנסקריט ומשתמשים בה כשפה יומיומית בחייהם הולך וגדל באופן קבוע, וילדים רבים גדלים כשסנסקריט היא שפת האם שלהם.

אין ספק כי בהשוואה לשפות מודרניות אחרות כמות האנשים המדברים סנסקריט בחיי היומיום היא קטנה, אך היא ללא ספק גדולה מספיק כדי לומר כי שפת הסנסקריט היא גם שפה עתיקה וגם מודרנית.

הדקדוק של שפת הסנסקריט הוא שיטתי ביותר ויחד עם זאת גמיש מאוד – הוא מכיל מערכות שלמות של חוקים ליצירת מילים חדשות, ובכך מאפשר לשפה להתרחב ולכלול את כל סוגי הרעיונות, ההמצאות וההתפתחויות של החברה המודרנית.

הדבר היפה הוא ששפת הסנסקריט המודרנית אינה באמת שונה מהשפה העתיקה. זו אותה שפה, עם אותם חוקי דיקדוק ואותו מבנה. ההבדל היחידי הוא הבדל של סגנון.

כמו בכל שפה, עם הזמן מתחולל שינוי – צורות מסויימות של מילים הופכות ארכאיות ואחרות תופסות מקום משמעותי יותר, היבטים שונים של הדיקדוק מתבטאים ביתר שאת בעוד שאחרים מתבטאים פחות.

תופעה זו ניראת בבירור גם כאשר משווים כתבי סנסקריט מתקופות שונות. בכתבי הסנסקריט העתיקים הסגנון משתנה באופן משמעותי מתקופה לתקופה, אך כל הסגנונות מצויים בטווח ברור של שפה אחת – והדבר נכון גם לגבי סנסקריט מודרנית.

אלה אשר עדיין מפקפקים בעובדת היותה של שפת הסנסקריט שפה חיה ומדוברת מוזמנים לערוך חיפוש ביוטיוב ולגלות כמויות לא מבוטלות של קטעי וידאו בסנסקריט. או אם עדיין לא ישתכנעו יוכלו לארגן לעצמם נסיעה להודו למטרת ביקור במקומות בהם מדברים סנסקריט. עליהם רק לצפות בכמה אירועים בהם ילדים מעלים מחזות בסנסקריט ומשתתפים בתחרויות סנסקריט שונות. שטף הדיבור ויופי השפה של הילדים יסירו מליבם כל ספק בנושא.

בשנת 2001 היתה לנו הזכות לשהות זמן מה במרכז של ארגון הסמסקריטה בהרטי בבנגלור שבדרום הודו.(לחצו כאן כדי לקרוא יותר על סנסקריטה בהרטי – האנשים שהחיו את שפת הסנסקריט).

למדנו במחיצתם ופגשנו אנשים רבים החיים סנסקריט בחיי היומיום. לפגוש אותם, להיות במחיצתם, לראות כיצד חייהם סובבים סביב שפת הסנסקריט, ולתקשר איתם בסנסקריט – היתה זו עבורנו חוויה לימודית מרוממת ומלאת השראה.

אנחנו ממליצים בחום לכל מי שמתעניין ברצינות בסנסקריט, לבקר בכמה ממרכזי סמסקריטה בהרטי בהודו ולחוות בצורה ישירה ובלתי אמצעית את שפת הסנסקריט חיה ונושמת בימינו כפעם.